20 жовтня 2021 р.

 Опорні конспекти з літератури

М.Коцюбинський. "Intermezzo"

            

Тема. М.Коцюбинський. Психологічна новела «Intermezzo». Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя. Розкриття внутрішнього стану людини. Поетика імпресіонізму.

Мета: допомогти учням усвідомити еволюцію творчості письменника від стилю розповідного реалістичного до метафоричного, імпресіоністичного; дати поняття про імпресіонізм, про психологічну новелу, формувати вміння аналізувати новелістичний твір, навчити розуміти психологізм новели, особливості її композиції; визначити проблематику новели, особливості композиції, розкрити символічні образи й образотворчі засоби; з'ясувати причини настрою ліричного героя; розвивати образне мислення; виховувати любов до художнього слова, бережливе й шанобливе ставлення до природи й людей.

НЛ: 1,2,3

Тип уроку: урок-психологічне дослідження

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

: Слайд 1

6  Бліц-налаштування (з’ясування емоційної готовності до уроку)

: Як настрій?

: Що сприяло такому настрою?

 : Слайд 2 

{ Асоціативне читання

: Прокоментуйте картинки на слайді

: Чи відчуваєте ви хоч інколи втому?

     Словникова робота

:  Що таке втома? (робота з тлумачним онлайн-словником)

: Доберіть синоніми до слова «втома»:    знемога,         знесилення,            виснаження,            виснага

 ² Що? Як? Чому?

?  Що може бути причиною втоми? У залежності від цього, якою може бути втома? (фізична і моральна)

?  Як позначається втома на людині? (руйнує   звичайний ритм життя, заважає продуктивно працювати, підриває  здоровя, є причиною депресивного настрою, роздратованість)

?  Чому важливо відпочивати? Що є ліками для втомленої душі? (улюблена справа, природа, відпочинок (пауза)

 ² Слово вчителя

У житті кожної людини трапляються такі моменти, коли стає якось не по собі, коли у душу непомітно закрадається неспокій, який руйнує звичайний ритм життя, заважає працювати, підриває здоров’я. Що ж робити у таких випадках? Кожен із нас має свій «рецепт» боротьби з депресивним станом.

 : Слайд 3

S У світі цитат

«Кожен із нас потрапляє під колесо долі хоча б раз у житті, вся річ у тому, щоб підвестись і продовжувати жити так, ніби нічого не трапилося» (Роман Іваничук)

Який відпочинок нам найбільше допомагає відновити втрачені сили? (на природі)

  Слайд 4

: Слайд 5   (читання уривка з казки «Хо» під пташиний спів)

: Релакс

           Читання уривка із казки «Хо»  на тлі запису лісових звуків

Ліс ще дрімає в передранішній тиші... Непорушне стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-не-де  прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс ще дрімає... а з синім небом вже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спахне сяйвом, немов од радощів. Небо міниться, небо грає усякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу... Стрепенувся врешті ліс і собі заграв... Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо — туди, де небо міниться, де небо грає всякими барвами...

: Слайд 6  

& Словникова робота

? Чи знаєте ви, що означає слово «інтермецо»?

      Слово intermezzo (з італ. - пауза) - невеликий музичний твір, що виконувався в перервах між актами трагедії чи опери.

? Що значить «інтермецо» у переносному значенні?

? Чи може бути «інтермецо» для втомленої душі попередній фрагмент уроку? Чому ви так вважаєте?

² Слово вчителя

Отже, це і буде предметом нашої роботи сьогодні на уроці

: Слайд  7

Запишіть тему уроку: «М.Коцюбинський. Психологічна новела «Intermezzo». Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Поетика імпресіонізму»

: Слайд  8

S  «Фактаж» (пошуки фактів)

1.      Оскільки твір автобіографічний, щоб зрозуміти все, що у ньому відбувається, з’ясуймо …

?  Що могло втомити письменника? (наведіть 5-6 фактів)

1) через скрутне матеріальне становище не вдалося здобути освіту (осліпла мати, помер батько);

2) Подільське жандармське управління взяло М.Коцюбинського на облік (обшуки, таємний нагляд);

3) літературна карєра розпочалася з повного провалу: пише, але не друкує;

4) як політично неблагонадійному українофілові довго не давали роботи;

5) до кінця життя віддавав борги за будинок;

6) очолив товариство «Просвіта», але згодом був виключений зі складу;

7) хвороби шматували тіло;

8) арешт сестри Ольги;

9) 1908 рік – рік жорстоких розправ із бунтівниками;

10) конфлікт із дружиною і відносини з Аплаксіною.

?   На запрошення друга їде в Кононівські поля, де і пише твір.

?   Яку присвяту має твір? (Кононівським полям)

 z Робота над твором

: Слайд  9

J Уважний читач

     Для початку зясуймо, наскільки уважні ви читачі

                                                                   Завдання на вибір

Онлайн-тест за змістом

«Кодоване читання»

Код

4100251

 

Прізвище та імя

________________________

В – 1                                      

1) хмарка

2) планети

3) бажаний гість

4) Пава

5) Залізна рука

6) білі ведмеді

7) табун лисиць

В – 2

1) тінь                               

2) арфа

3) «треба»                                    4) многоголовий звір                       5) «найбільша приятелька»                       6) криниця

7) Оверко

: Слайди  10, 11

z Спостереження 

? Що відбувається з ліричним героєм твору? (Дуже втомлений містом, ліричний герой  хоче відпочити серед природи,оновити свою душу природою)

: Слайд  12

z Дослідження

Зробимо спробу дослідити душевний стан ліричного героя через образи природи

 : Слайд 13  ++      

Розподілити персонажів на 2 групи

«Втома»

«Відновлення»

Моя утома

Людське горе

Залізна рука города

 

Ниви у червні

Три білих вівчарки

Зозуля

Жайворонок

Сонце


? А де тут «сонце», «людина» (селянин)?

? Що обєднує ці дві колонки стосовно людини? (вплив на людину)

 : Слайди 14, 15, 16

& Коментоване читання

? Як саме вплинули на ліричного героя персонажі лівої колонки?

?  А яка проблема, актуальна і сьогодні, повязана із цими персонажами? У чому вона? (екологічна)

Персонаж

Цитата

Моя утома

 

Залізна рука города

 

«треба», «мушу»

 

  Слайд 17

Та ось герой опиняється за містом серед природи і вперше помічає:  “Ах, як всього багато неба, сонця, веселої зелені...”

: Слайди  18, 19, 20, 21

& Коментоване читання

?  А який вплив персонажів правої колонки?

Персонаж

Цитата

Ниви у червні

 

Зозуля

 

Жайворонок

 

Три білих вівчарки

 

 : Слайд 22  +

Це суцільний пейзаж, який сприймається через сприйняття ліричного героя

? Чи вмієте ви спостерігати і чути природу, її красу, звуки?

? Чи дбаєте про своє здоровя?

 : Слайд  23

& У світі цитат

«У хвилини розчарування та розпуки мене раз у раз рятувала незвичайна любов до природи»                                                                                                                                           (М.Коцюбинський)

 6 Бліц-інтервю

? Як ви визначите жанр твору? Чому? (новела)

? А як розуміти наявність дійових осіб, це ж притаманне драматичному твору? Як пояснити?

   (персонажі у творі – не діючі особи, а лише символи, що виконують роль лакмуса – вплив на духовне відновлення, відродження людини на природі)

? Чи є у творі сцена з декораціями, на якій персонажі грають ролі? («сценою» у творі є душа ліричного героя)

? На чому акцентується увага у творі?

ü  персонажі

ü  вчинки персонажів

ü  переживання, стан душі

ü  настрій

ü  епоха, історичні події

ü  вплив природи на відновлення людини

 S Дослідження

? Чи має твір сюжет і композицію?

  Слайд  24 

z Створення ланцюжка подій

1.       Стан ліричного героя (людське горе, душа не в змозі сприймати його, ліричний герой усвідомлює це горе, що і є     причиною його втоми)

2.       Втеча з міста (це слабкість, бажання усамітнитись, чи втеча)

3.       На природі (перші враження: тиша, що герой навіть чує калатання серця; вплив природи на стан душі)

4.       Зустріч із селянином (що здивувало спочатку? Що вимагав від селянина? Чому спочатку злякала навіть тінь?)

5.      Приплив нових сил

6.      Готовність до повернення

   ? Що у цьому ланцюжку є кульмінаційним? (зустріч із селянином)

S  Проблемне питання

Досить дивним є ліричний герой новели. Він, на перший погляд, хоче втекти від людей, усамітнитись. Сьогодні ми повинні з'ясувати: чи тікає герой від суспільства, чи це був лише тимчасовий перепочинок, під час якого герой очищає душу.

·                 Отже, втеча від суспільства чи перепочинок душі на лоні природи?

·         Що відбувалось із ліричним героєм?  Що ж утомило героя, в чому його трагедія? Чому його душевний стан потребував відпочинку (інтермецо)?  Підтвердіть думку цитатами із твору.

 | Слово вчителя

Героя здивувала абсолютна тиша, коли він почув навіть калатання власного серця. Нарешті знайдено те, чого так бажалося в останні дні. Приходить заспокоєння, «утома» повільно залишає героя, зникає нервове виснаження. Але абсолютного зцілення поки що немає. Ліричний герой милувався красою природи. І раптом несподівана тінь на землі. Невже це знову людина знайшла його і тут? Душа, яка до цього була відкрита, щільно зачинила свої дверцята. І з якою полегкістю зітхнув ліричний герой, коли переконався, що це лише тінь від хмарини.

 : Слайд  25

* «Кардіограма душі» (скласти пазлики)

Утома – стрес – відпочинок – рівновага – розуміння значущості – спроможність сприймати людське горе – готовність працювати

 : Слайд  26

? Що означає готовність повертатись? (митець - справжній громадянин – не повинен стояти осторонь того, що відбувається в суспільстві)

: Слайд 27  + + + +

           Конфлікт новели

 { КМН (колір – музика – настрій)

К: Якщо ці дві групи персонажів «розфарбувати», які кольори ви б вибрали?

1)   Сірий, чорний

2)   Оранжевий, жовтий, зелений, голубий…

М: А якщо б «покласти на музику»?

1)   Мінор

2)   Мажор

Н: А якщо перенести на «настрій душі»?

1)   Песимістичний, дисгармонійний

2)   Оптимістичний, гармонійний

 : Слайд 28 + + + +

S «3Д» (думаю, доводжу, дійсно)

Чому М.Коцюбинського називають «сонцепоклонником»?

-          Думаю так: (чому так думаю?)

-          Доводжу: (цитати) Сонце – це… «бажаний гість», звертання на «Ви», вдячність сонцю

-          Дійсно: у новелі він проспівав гімн Сонцю (коментоване читання цитат)

                     S Висновок: трепетно, з любовю ставився до сонця, воно давало снагу хворобливому організму, а виснаженій душі – натхнення для творчості.

        «Погаси сонце й засвіти друге на небі»

 : Слайд 29 +

S Провідний мотив: заклик оновитися духовно, стати гармонійно цілісним.

Яка основна думка твору?

 ² У чому актуальність твору сьогодні?

ü  екологічна проблема

ü  уміння зберігати душевну рівновагу

ü  ставлення до природи, уміння бачити її красу

ü  роль громадянина у суспільстві

 Людина не може бути самотньою. Завдання митця – служити своєю творчістю народові: «Йду між люди». Отут  розкривається і філософсько-психологічна проблема «митець і суспільство».

 S «Коментатор»

     С.Єфремов: «Intermezzo» - поема душі»

 ? Для якого мистецького стилю це характерне? (імпресіоналізм)

 & Робота з підручником

1)      прочитати матеріал

2)      дати визначення імпресіоналізму

3)      визначити основні ознаки імпресіоналізму              

ü психологізм

ü зміни в настрої (невпинний перебіг почуттів)

ü враження (мінливі нюанси настрою)

ü увага до кольору і звуку (кольорові плями)

ü яскравість деталей (мерехтіння)

ü відмова від соціальних проблем

ü лаконізм

ü багатство відтінків (розмиті контури)

4)      імпресіоналізм у мистецтві

 : Слайд  30

Ознаки імпресіоналізму

: Слайд 31

Слайди із картинами імпресіоністів

!!! В українській літературі імпресіоністичний напрямок започаткував М.Коцюбинський

 { «Роздум»

                     Природа – цілюще джерело

 : Слайд 32

J Д/з (на вибір):

ü  створити буклет за твором «Інтермецо»

ü  створити рекламу твору

ü  створити буктрейлер до твору

 

Немає коментарів:

Дописати коментар